03.07.2011

Tur til Bremen!

                                   




Jeg spratt på morgenens første trikk kl 05.37 i retning Rotterdam sentralstasjon. Jeg hadde en lang tur foran meg - tur/retur Rotterdam - Bremen. Jeg skulle besøke instrumentfabrikken Thein (å kalle det en "fabrikk" er å ta litt hardt i, for i praksis er det et middels stort hus med et instrumentmakeri i kjelleren), for den årlige vedlikeholden av instrumentet mitt og i tillegg noen små reparasjoner.


Togturen til Bremen varte ca 4,5 timer og litt trøtt i trynet og spratt jeg ut på Bremen Hauptbahnhof kl 11.15!

Etter 10 minutters rolig rusling kom jeg til Thein - Residence. Der hadde jeg en kopp kaffe med en av Thein-brødrene, Heinrich, som lovet å ta godt vare på instrumentet mitt (Heinrich som forresten er veldig glad i Norge og har vært der mange ganger - det er fest når man er nordmann!:D).








De trengte et par timer til å fikse trombona, så da ble det sight-seeing i Bremen sentrum! Jeg knipset noen bilder fra turen min.
Bomullsbørsen! I sin tid hadde Bremen så stor omsetning av bomull  at bomullshandelen fikk egen børs!
Jeg hadde STORE problemer med å ikke gå inn i den lokale, hjemmelagede godtebutikken. Det lukta vanvittig godt (!), men jeg tenkte det var best å ikke gi Karius og Baktus en grunn til å ha både påske- og juletrefest på én gang!






Jeg fant flere slike über trange gater, som tydeligvis ble betraktet som vanlig gågate - noe som jeg syntes var langt over middels fest!













Heinrich Thein (veldig koselig og dyktig instrumentmaker) og meg selv!  

Strålende fornøyd, med nyfiksa trombone, kunne jeg begynne på hjemreisen igjen! 

Kort oppsummert hadde jeg på fredag reist 812 km, 10 timer i tog (med forsinkelser), reist 40 min med trikk, gått tur i 2,5 timer og vært våken i over 20 timer. En veldig lang dag, men veldig koselig! I tillegg fikk jeg instrumentet i perfekt stand til årets sommerturné med tenThing! Noen som absolutt ikke er å forakte! ;)

-Astri

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar